lördag 20 oktober 2012

Gruvligt besviken

Jag gillar att sticka flerfärgsmönster med lyfta maskor, det som också kallas mosaikstickning.

Så naturligtvis såg jag till att köpa den enda svenska boken i ämnet innan den försvinner från marknaden.

De pengarna kunde jag sparat - den var verkligen en besvikelse.



  • liten i både format och innehåll
  • inte inbunden och inte ens häftad - bara billigt ringad
  • billigt papper - men tjockt så att 55 sidor ser ut som 110
  • ingen riktig beskrivning av tekniken
  • ingen mönsterskatt - bara 20 enkla mönster
  • inga diagram, endast beskrivning i text
  • få beskrivningar: 1 tröja, 1 tumvante, 1 mudd, 1 mössa och 3 väskor
  • alla väskorna är enkla fyrkantiga
  • tröjbeskrivningen gäller bara nya muddar och nederkant

Häftet (jag vill faktiskt inte kalla det bok) är recenserat i Hemslöjden 4 / 2012 och där heter det "beskrivningar på mössor, väskor, vantar med mera", rätt långt från verkligheten...

Att häftet är ringat syns inte på bilder hos återförsäljare och i tidningar, men det gör det i ärlighetens namn på författarnas egen sida.

Fast där påstår de å andra sidan att det "finns många provlappar och bilder att njuta av". Hur mycket som räknas som många är ju olika, men jag tycker inte att 20 provlappar/mönster och 8 bilder att njuta av känns många.


Fotograferad med knitpro stickor så storleken framgår



6 kommentarer:

Linda sa...

Så tråkigt med angreppen på era djur! Det är aldrig roligt.
Då vet jag att jag inte ska köpa den boken, jag har funderat på det, men om den inte innehåller så mycket som den lovar så ska jag nog försöka hitta den på biblioteket istället.

annasaviga sa...

Har sneglat på den boken både en och två gånger, så det var tur att du kom med en varning.

Och stackars dina gäss, naturen är grym ibland.

heidi sa...

vilken besvikelse! att köpa en hett efterlängtad bok och upptäcka att den inte alls var det man trodde - det är inte roligt:(

Anonym sa...

Jag blev också rätt besviken på Vantboken. Inget fel på innehållet egentligen, det var generöst med både mönster och bilder.
Men jag störde mig på var att den var så amatörmässigt producerad med kassa bilder både tekniskt och fotografiskt, dåligt tryck och ful typografering. Med tanke på att boken är jäkligt dyr så känns det helt enkelt sniket av upphovsmännen att fuska med produktionen av själva boken. Vilket gör mig lite förvånad för om man ägnar sig åt handarbete så borde man ha respekt för det hantverksmässiga kunnandet även i bokframställning.
Fin blogg du har förresten!
/Arga Tanten

Skarvtjärns Greta sa...

Ringpärmar är ingen billig variant. Jag är nöjd med boken och uppskattar ringpärmarna. Beror kanske på vad man förväntar sig.

Anonym sa...

Ringpärmen OK. Men tråkigt innehåll. Besviken? Ja!
GJ.