fredag 19 oktober 2012

Besök av Rikke från Danmark

Igår körde Rikke hela vägen från södra Danmark för att hälsa på och samtidigt hämta ett antal härvor Kurt och Rune. Och det blev en såååå trevlig eftermiddag!

Vi tittade på fåren och hönsen - och hittade två av gässen döda i hagen (mer om det imorgon).

Sen plockade Rikke fram en liten rese-spinnrock och spann direkt från tussen av det jag nyss klippt från fåren.




Mycket intressant att se att min ull kunde spinnas så tunt och fint!

Uppifrån: Otvättat brunt, tvättat brunt, tvättat vitt.

Det blev en ministickning av Rikkes handspunna garn från mina får.

Rikke var verkligen duktig på att spinna. Och så fick jag (som inte rört spinnrock sen 80-talet och då bara provat) så klart prova. Döm om min förvåning när det blev garn av det!



Jag tror inte det berodde så mycket på min förmåga, utan på att spinnrocken var otroligt lätt att spinna på. En sån ska jag ha! Rikke är återförsäljare så det är lätt ordnat! Spinnrocken heter SpinOlution (the evolution of the spinningwheel) och är amerikansk, och inte alltför dyr. I hopfällt skick tar den heller inte så stor plats.


Nu tänker jag njuta av presenten jag fick av Rikke: en stor och härlig härva entrådigt Kauni i fantastiskt glada fäger och te som doftar ljuvligt!







När jag fotograferade ville självklart Sören vara med. Både han och systern Sofia hoppade in i Rikkes bil och höll så när på att hamna i Danmark!



Tack för du kom Rikke!

2 kommentarer:

Rikke sa...

Hvor er den blevet fin din lille prøvelap. Tænk en enkel lille tot/stabel uld kan blive til så meget!! Og tak for en dejlig dag.

heidi sa...

vilken oerhört trevlig dag!