onsdag 10 oktober 2012

Dalhäl med upplagda maskor

Nu har jag provat att göra med hälen som det står i beskrivningen till de turkiska sockarna: sätta maskorna på en tråd och lägga upp nya.

På bilden har jag stickat första varvet på ena stickan och på den andra är maskorna bara upplagda:



Det fanns en teckning med en enkel uppläggning, jag tyckte den fungerade bra så jag tog en närbild.





På det färdiga arbetet syns det lite, det går nog att göra det bättre men jag tycker det blev ok. Det är faktiskt hälen som är framåt, den är inte alls spetsig när den kommer på foten vilket syns i förra inlägget om sockarna.




Sytanten har stickat vanliga strumpor med hälen sist och hon har lovat att fota och visa i ett blogginlägg hur hon gör. Det ser jag fram emot att läsa! Fantastiskt vad man kan lära sig nuförtiden utan att behöva köpa en bok!




2 kommentarer:

Bettan sa...

Hur dög du sen då med maskorna, syr du ihop hälen? Sockorna är jättefina! Jag skulle lagt upp till ett par sockor men hittade ett vant mönster som jag bara måste få göra först. Jag lovar att jag ska fota, skriva och berätta om mina hälar inom kort.

Kram sytanten

Otaliga projekt sa...

Jag vann mönster när du hade din utlottning och har precis avslutat min första Isolde. Det är ett jättefint mönster, det enda problemet är att jag inte la mer tid vid garnvalet. Mönstret förtjänade bättre än vad jag gav det... Så mao, det blir fler.