söndag 30 september 2012

Värsta ruggningen

En av de äldre hönorna ruggar, och det är det värsta fall av ruggning jag sett!
Nu har jag förstås inte sett så mycket ruggning, bara en säsong tidigare, men nog ser hon förfärlig ut?






Det rosa på henne är som jag sprayat med märkfärg. De nya hönorna börjar bli lika stora så jag får svårt att se skillnad på dem, vilket skulle kunna resultera i att jag slaktar fel hönor... Alltså, färgmarkering är på sin plats.

När de nya hönorna börjar värpa kommer jag att ta bort de gamla. Men jag tänker inte bara slänga dem utan ta vara på köttet. Hönskött blir bra om man bara kokar det tillräckligt.

Tuppen har vuxit till sig och beter sig som en bra tupp ska: han håller rätt på hönorna och hjälper dem att hitta mat, och befruktar dem.

Hoppas jag kan få kycklingar efter honom till våren!




3 kommentarer:

Zoo keeper sa...

Ungefär som man känner sig måndag morgon... Stackaren! Typ bad-feather-day!
:-)))

Bettan sa...

Tuppen var väldigt vacker!
Hönan ser väl lite sliten ut men det kanske blir bättre, blir man inte det med åren...bättre alltså ; )godare oxå om man är höna.
Kram sytanten

heidi sa...

så hon ser ut:s

jag har aldrig sett en ruggande höna förut, så jag har inget att jämföra med:) men tuppen ser stilig ut:)