måndag 3 september 2012

Kurt och Rune i verkligheten

Oj, så kul med så många som vill vara med i utlottningen! Jag läser alla kommentarer genast och blir så glad att ni skriver några rader så personligt!

Jag fick en fråga från Maliz som undrade om det verkligen är Kurt och Rune som är avbildade - och visst är det det! Det här är en del av bilderna jag tog när jag gjorde banderollen:



Rune

Kurt

Både Kurt och Rune bor hos oss sedan några år och arbetar som gårdsbetäckare, visserligen bara ett par veckor om året - men ändå... Just nu är de som synes installade i väntan på att få betäcka om några veckor. De sista dagarna får de stå i samma stall som tackorna och känna doften så de blir riktigt heta på gröten! (Har förresten fotat en betäckning - det går ganska snabbt).

Båda är också fäder till våra lamm. Fast det är inte alltid Kurt (som är brun) är far till de bruna lammen och Rune (som är vit) till de vita lammen. Båda bär på anlagen för såväl vitt som brunt. Tvärtemot vad man skulle kunna tro är det faktiskt vitt som är dominant. En del av Kurts lamm är således vita. Men det händer också att det bruna slår igenom på Runes lamm.

Jag har döpt garnerna efter baggarna med tanke på färgen. När man skickar iväg ullen för spinning blandar man ju brun ull från många får/lamm och likadant med det vita, så det går liksom inte att hålla isär Kurts och Runes avkomlingar.

Vi har en bagge till, vid namn Henrik, men något garn med hans namn blir det inte för han är "stamfar" till alla de tackor vi avlar vidare på. Han har inte arbetat på ett par år så honom kommer vi nog att sälja.

Nästa år blir det nog ett garn med nytt namn för vi behöver en ny bagge till de av Kurts tacklamm som vi ska avla vidare på. De har nämligen Rune som farfar vilket innebär att varken Kurt eller Rune kan betäcka dem.

Jag har bestämt mig för att döpa kommande baggar med namn på 4 bokstäver - för att det blir som ett signum för mina garner. Och så passar det snyggt på banderollen!


13 kommentarer:

Bettan sa...

Kent ,Mats, Sven är några förslag på "nya" namn. Men du har nog redan löst det lilla problemet . Söta baggar förresten!!
Kram Sytanten.

Annika Odelstav sa...

Jag har spånat på namn ihop med kollegor - men du kom med nya så jag tackar!

Kristina H sa...

Vilka ulliga gulliga "gubbar" som är upphov till det fina garnet! Har fler namnförslag: Erik, Olle, Lars, Bert och Bill. Och förresten Bull och Måns skulle inte heller vara så dumma, eller det är ju det dom är.

Carin@Ullhärvan sa...

Axel skulle kunna axla det nya ansvaret!

EvaL8 sa...

Jag har börjat sticka lite. FÅR se om jag blir nöjd med hur der blir. Garnet är jag mycket nöjd med. Olle låter passande på ett får, är ju även namnet på ett stickat plagg(och min son).

Annika Odelstav sa...

Helt fantastiskt vilka kul och bra namnförslag ni kommer med! Det får nog bli en namntävling när det är dags för ny bagge! Och jag tar gärna emot fler förslag!

Annika Odelstav sa...

EvaL: roligt att höra! Jag ser verkligen fram emot att få se vad det blir av det!

heidi sa...

jag gillar verkligen att läsa om dina får!

maliz sa...

Det är verkligen intressant vad du berättar om dina får och så bra att du har postad foton av Kurt och Rune, man kan ju verkligen känna igen dem.

Saras pyssel sa...

Nä, jag förstår inte ett ord kinesiska, men tycker att deras tecken är så vackra! Vad kul att du kan kinesiska! Verkar det stämma att de färdiga tecknen på kuddarna betyder tillsammans, trygg/skyddad och vila? Så att jag inte har hittat några märkliga översättningar på internet... ;-)

Cecilia sa...

Sune tycker jag passar bra ihop med Kurt och Rune! :-D

Vad säger du!!! Hur tänker folk som skriver snusk på en handarbetsblogg? Öh?! Eller varsomhelst, för övrigt!

Men du kunde ha kommentargranskning istället...fast det är lite tråkigt också...men då slipper man iaf de där bokstäverna som jag tycker har blivit så sjukt svåra att tyda!

Anonym sa...

Kul !
Tycker att Hans skulle vara ett trevligt garn att sticka med.
Mvh Maria F
iafahlen@hotmail.com

Manduzana stickar sa...

Jag har kikat igenom en stor del av din blogg nu precis och jag gillar den! Vad roligt att få läsa om fåren och ditt egna garn :)