onsdag 26 september 2012

Tån upp-sockar med magic loop

När jag nu har legat sjuk på soffan har jag insett att det är mycket lättare att virka än att sticka när man ligger ner, därav det snabba avlsutet av mössan i förra inlägget. Idag plockade jag ner lådan med sockgarner och parkerade mig sittande i soffan, tillsammans med katten som också varit sjuk men är på bättringsvägen.



Sen började jag surfa runt för att ta reda på dels hur man stickar sockor från tån-upp, dels hur man gör magic loop så man kan sticka båda samtidigt.

Jag hittade följande bra klipp:

Jag började med att kolla lite och satte sen igång, rätt snart insåg jag att jag hade för kort rundsticka - den ska vara rätt låååång så det inte halkar av. Jag var nära...




Jag bytte sticka, kollade lite mer och sen flöt det på. Var inte alls så krångligt som jag trodde! Största nackdelen är att garnerna snor sig eftersom man har två nystan, sånt stör mig...

Nu är jag nånstans mitt under foten och har fortfarande ingen aning om hur man gör häl och vristkil - sätter allt mitt hopp till att jag fattar resten av instruktionerna! Annars finns det ju stick-kafé med kunnigt folk!







1 kommentar:

annasaviga sa...

Jag har precis som du kämpat med detta nyligen, följde denna beskrivning: http://www.sticka.org/_data/documents/socksommar/TAUPPSOCKA.pdf och då var det lätt att sticka både vrist och häl, även om den är för strumpstickor. Men om beskrivningen funkar när man stickar två vet jag inte.
Ang lökarna, jag sätter lite av varje och nästa höst hoppas jag vara lite klokare :)
/Anna