onsdag 16 maj 2018

Gröna ägg

I fjor köpte jag en äggkläckningsmaskin och i år är den riktigt bra att ha. Det är nämligen ingen som visar minsta intresse av att ruva, inte ens den äldsta hönan som varit så duktig och fixat minst en kull varje år. Tyvärr blir det slutet för henne för det var anledningen till att hon är kvar, hon lägger inte så mycket ägg längre.

Men i maskinen ligger 23 ägg som snart ska kläckas! Hoppas de flesta kläcks, de bör vara befruktade för jag hade 3 tuppar. Nu har jag bara 1 tupp, en Isbar.

Många av äggen i kläckaren är från mina Isbar-hönor. De gillar jag av flera anledningar: de lägger bra med ägg, de är lugna, trevliga och vackra och de lägger gröna ägg.

Det är kul med olika färger på äggen, ser så fint ut med variation. Eller vad säger ni om den här korgen med påskägg, 'målade' och klara direkt från källan:



2 kommentarer:

fale artut sa...

Ägg från egna höns är Livskvalitet!!

Anonym sa...

Mina höns brukade också sluta ruva men började ruva nästa år igen. Dina kanske ruvar nästa år också. Vi får vänta och se.