måndag 3 oktober 2011

Intrikata mönster

Jag har alltid varit svag för geometriskt intrikata mönster och häromdagen shoppade jag loss på Ravelry. Köpte flera mönster från Woolhelmina, hennes mönster är helt fantastiska!

Det här var det första jag fastnade för:


Det här är originalet men det var inte färgerna jag fastnade för utan helt och hållet mönstret.







Blir helt annorlunda i annan färgställning! Den grafiska skalan med svart-grå-vit har alltid varit en favorit.

Fler färgställningar från olika som stickat finns på hemsidan Wooly thoughts


Köpte också mönster till den här kudden, Hexaflexagon, som är vikbar.  Färgernas placering ändras beroende på vikningen. Påminner mig om M C Eschers mönster som jag också alltid gillat.


Några av mönstren är stickade i vad som på Wooly Thoughts kallas för illusionsstickning. Den här filten tycker jag är fantastisk! Jag är mer bekant med tekniken under namnet Shadow knitting, fast jag har aldrig provat.  Kommer ihåg det från en kurs i japansk stickning på 80-talet! Och Vivian Höxbro har skrivit en bok om tekniken.


Kudden i fiskfjäll fick också följa med i köphysterin!

Det hela var alls inte dyrt eftersom det är rabatt just nu (25% om jag kommer ihåg rätt) med anledning av 25-årsjubileum.



Utöver allt detta finns på hemsidan helt fantastiska illusionsstickningar efter kända målningar och annat. Går knappt att beskriva så kolla in det på den här sidan hos Wooly Thoughts!

Måste måste måste bara avsluta några projekt innan jag fastnar i det här!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka häftiga mönster!
Hälsningar Fröken Slöjd

Annika Odelstav sa...

Hej Fröken Slöjd! Visst blir man sugen!

Anonym sa...

Hej!
Blev ganska nyfiken på bloggen efter kvällens seminarium: Missade plockningen av hönsen, men fick se en massa vackra möster istället. Vilken vacker kudde!! Kul att få se ett ansikte på en av deltagarna! Den deltagare vars röst man hör mest också :)
Hälsn,
Jenny från Dalarna

Annika Odelstav sa...

Hej Jenny! Vad kul att du skrev! Hönsinlägg hittas under etiketten "fyle" som betyder fågeldjur på skånska :-)

Karin sa...

Så himla fina Var kan man hitta mönstret till fiskfjällskudden, kommer du ihåg vad det kallas?

Annika Odelstav sa...

Hej! Alla mönstren finns på Woolly thoughts, följ bara länken i texten!