fredag 6 februari 2009

Två UFO:n klara...

...och då är det ju läge att starta nya projekt!

Den rätstickade sjalen har jag hållt på med sen i höstas, det är dryga varv på slutet så det tar sin lilla tid; stickad i 2-trådigt ullgarn från Stäket, mjukt och bra att sticka med. Det gick åt 200 g med stickor 4.
De näverstickade muddarna gjorde jag dels för att tekniken är så rolig och dels för att jag gillade det röda Fabel-garnet; rutorna blir olikfärgade helt av sig själv.

Så har jag börjat på koftan från French girl knits, eller shrug som den heter i boken; bara stickprovet och några varv gjorda än så länge. Testade både slätstickning och mosstickning och bestämde mig för den förra tekniken. Den lär ta tid i så tunt garn, 1-trådigt från Kampes, men det är bra att ha något riktigt enkelt att ta med sig lite här och var.

Den uppmärksamme läsaren har vid det här laget noterat mitt ovanligt frekventa användande av semikolon; det beror på att det faktiskt är Semikolonets dag idag. En liten trevlig artikel om detta klart underskattade tecken finns på Sydsvenskans kultursida.

6 kommentarer:

fale artut sa...

Härliga pulsvärmare!
Du har en utmaning på min blogg!

Merope sa...

Tack för "puffningen" av semikolon; älskar själv dessa och använder dem ofta!. Merope=Maria

Janette Millbom sa...

bara 200 gram? coolit. Blir aldrig klok på det där med garnåtgång.

jag har så mycket 2-trådigt ullgarn så det är inte sant. det mesta växtfärgat.. men jag har tröttnat på det, har inte haft lust på länge nu. Men det börjar komma tillbaka. kanske är det en sjal jag ska göra?

Själv firar jag alltid caps lock day 22 oktober! så roligt att få 'skrika' en da helt tillåtet ;-)

/J

Samtal från min trädgård sa...

Fina färger, älskar rött och cerise.

Annika Odelstav sa...

Tack Fale Artur! Ska kolla på det i veckan!

Roligt med kommentarer på semikolon! Och jag kände inte till CAPS LOCK DAY, det var kul!

Själv brukar jag fråga Karin & Karin på mitt jobb om garnåtgång för jag tycker också det är svårt att bedöma hur mycket som behövs.

Efwa - Medea sa...

Vilken vacker färg det entrådiga garnet har. French girl knit verkar vara en spännande bok... Kanske får jag ge mig själv en sådan i present. =)
/Efwa