söndag 1 februari 2009

Pomatomus-halvvantar är klara!

Jag gjorde tummar på Pomatomus-mönstret och är väldigt nöjd med det, tycker de sitter fint och att mönstret kommer till sin rätt.

Stickade med Rowan 4 Ply soft och stickor 3. La upp 48 m, alltså 4 mönster-rapporter. Efter att jag stickat 2 mönsteromgångar satte jag in tummen (i början av mönsterrapporten) genom att öka 2 m vartannat v tills jag hade 20 m. Då stickade jag ett v till och sen satte jag tummen på en nål och la samtidigt upp 2 nya m. Dessa minskade jag bort vart 4:e v så jag återigen fick rätt antal m för mönstret. Efter tummen stickade jag en halv mönsteromgång. På tummen plockade jag upp 2 nya m, men de fick vara kvar, hela tummen stickade jag alltså med 22 m.

Glömde ju berätta att mönstret finns gratis HÄR. Bara att hämta och börja sticka!

På stickcafét i förra veckan hade QueenMudd med sig nya japanska stickböcker/. Där fanns bl.a. en dominostickad sjal som jag vill göra. Har ett Kauni-garn liggandes som bör passa bra. Härvan är stor, 270 g, så det bör väl räcka.

8 kommentarer:

Kristina H sa...

Snygga halvvantar! Jag tycker sjalen blev för liten med 80 maskor och stickor nr 4. Jag kan vänta med att repa upp den så får du se vad du tycker innan du kör igång med in.

Karin Berg sa...

Väldigt snygga halvvantar! Jag gillar mönstret.

Anna sa...

Dina Pomatomusar är fantastiskt vackra. Perfekt garn för mönstret, det framträder så fint!

Samtal från min trädgård sa...

Vackra halvvantar och så snyggt Kaunigarn! Ser framemot sjalen.

The Willow Fairy sa...

Vilka härliga halvvantar. Måste jag sticka ett par.

Anonym sa...

Dina halvvantar är hur snygga som helst!

Efwa - Medea sa...

Vilket vackert Kaunigarn!! Jag stickar också liknande halvvantar men jag gjorde mina lite längre, tyvärr... Är inte sugen på att sticka dem men det vore skönt att bli klar o kunna använda dem lite innan vintern är slut.
/Efwa

Unknown sa...

Jätte fina halv vantar.