måndag 2 februari 2009

Bok: French girl knits

Fick en ny bok idag: French girl knits av Kristeen Griffin-Grimes och den var fin! Många modeller som jag gillar, men också bra beskrivningar av att konstruera plagg som stickas uppifrån-och-ned, nedifrån-och-upp och från sida-till-sida. Allt sömlöst! Och instruktivt!





Jag känner för att göra den här enkla koftan i ett vinrött entrådigt garn som jag köpte på Helylle i torsdags. Ska väl gå ganska snabbt...





Och den här tunikan, eller linnet, vill jag göra i ett silkegarn jag köpte i Köpenhamn i somras, fast lite kortare. Bör väl också gå ganska snabbt...






Och den här koftan tycker jag mycket om, det är grövre garn instickat på bakstycket så det ser ut som sömmar. Den är stickad från sida-till-sida så sömmarna går uppifrån och ned. Fast den har jag inga direkta planer på att göra, tar väl lite längre tid... Och dessutom trivs jag inte riktigt med så långa saker.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar vara en trevlig bok, fina modeller du valt. Enklakoftan är säkert snart klar om du startar med den... Att sticka allt i ett stycke är väldigt roligt och sen slipper man förhoppningsvis undan en del montering.

Hälsn
Fröken Slöjd

Mia stickar sa...

Har sett in den boken på nån fler blogg, nu blir jag riktigt sugen. Nedersta koftan tycker jag verkar helfin!

fale artut sa...

Härligt att inspirationen är tillbaka och fin bok!

Anonym sa...

Tackar för tipset och sidvisningar, blev väldigt sugen på boken när jag fick News Mail från Knitting Daily i slutet av januari. Har precis beställt hem den från adLibris.

Kristina H sa...

Jag som trodde att boken var för feminin för mig men... jag är kanske mer feminin än jag tror. Vill ha!

The Willow Fairy sa...

Jag blev helsåld på den när jag läste om den på Knitting daily. Är underbart att kunna använda plagget direkt efter man slutat sticka. Jag är lat och blockar bara om det är absolut nödvändigt och kan jag så gör jag om många plag till sömlösa så långt det går. Jag har också beställt mitt ex på adlibris och den borde dyka upp imorgon. Jag kollade först med Wettergrens om de kunde ta in den, men då skulle den gå på nästan 400 spänn. Nej tack då kan jag hellre beställa på nätet.