tisdag 21 september 2010

Sox-feber!

På stickkaféet på Helylle är det den här hösten socktema, jag har bläddrat i lite böcker och blivit riktigt sugen på sockar. Här är tre som jag vill göra:


Den rätstickade är från Allt om Handarbetes Stickmagasin (augustinumret), stickad på två stickor med häl, den kan nog bli bra som innesockar i lite grövre garn, löst stickat och valkat i tvättmaskin. Den hundtandsmönstrade är från samma tidning (septembernumret) och till dem måste jag nog faktiskt köpa garn, tänker att fabel kan passa bra. De längst ner till höger är Djungle socks ur boken Think outside the sox som jag beställde efter att ha bläddrat i den på stickkaféet.



Riktigt trevlig bok med inspiration och tekniker som kan användas även i andra sammanhang.

Fast först kanske jag ska avsluta de virkade innesockarna som påbörjades förra vintern, de ska också in i tvättmaskinen för valkning.



Har en mössa som också stickades förra vintern och som bara har lite trådar kvar att fästa. Och knappar som ska kläs och sys på. Borde gå snabbt...


Trots alla ufo:n kunde jag inte motstå att påbörja Coquille-sjalen från Knitty. Garnet är från Marks & Katten och mjukt och skönt. Gillar att färgerna inte är skrikiga (fast det är ju inte svart utan mörkare grönt i verkligheten). Den här ska med på tåget på fredag när jag åker till Göteborg och bokmässan för första gången!



Det går faktiskt framåt med den röda koftan, är uppe vid halsen nu och ska fundera ut hur jag ska konstruera huvan. Ibland är det bra att inte vara för snabb i vändningarna!


Håller också på med en mössa i Karisma, men jag undrar om den inte blir för tung och varm så jag kanske lika bra kan riva upp den. Suck, sånt händer.

5 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Den där röda koftan går inte av för hackor...uj uj uj...gud så läcker den är!

Blenda sa...

Fina flätor på röda koftan, och de hundtandsmönstrade sockarna är grymma! :-D
/Blenda

Citronmoster sa...

Fint strik du viser frem :-)

Pia sa...

Koftan är hur snygg som helst! Tack för tipset om boken.

Helena sa...

Oj, så fint du har stickat. Blir skönt att ha nu på hösten. Trevlig stickhelg.