fredag 8 mars 2019

Tunisisk virkning i Skånes färger

Framåtvarvet med alla maskor upplockade.
Av billigt garn inköpt på Vävdagarna i Glimåkra för några år sedan blir det nu en rutig filt i tunisisk virkning. Det har bara legat sedan det visade sig att varje härva inte bestod av en lång tråd som förväntat, utan det blev fyra mindre nystan à 25 gram. Ingen dröm om man vill sticka tröja.

Det blev alltså virkad entrelac istället.


Till tunisisk virkning, eller krokning som det också kallas, behöver man oftast en virknål med kabelförlängning, men virkar man rutor funkar det fint med vanlig virknål. Man virkar nämligen upp maskor på hela varvet, och sedan maskar man av på tillbakavarvet.
Tillbakavarvet med hälften av maskorna avmaskade.

Ytan blir lite annorlunda jämfört med vanlig virkning, mer som stickat faktiskt, men lite stadigare. Perfekt för korsstygn, som visserligen inte är min favorit men här tänker jag nog att det kan vara kul och bli fint.

Det här är standardmaskan, det går att virka så det ser stickat ut, men det har jag inte provat ännu.


Jag började på en filt i lite tjockare ullgarnsrester för några år sedan, och den är nu klar så när som på att fästa trådarna. Och så tror jag den behöver en langettkant, eller någonting sådant. Mjukt och fint blev det i tekniken, så jag blev sugen på en till. Och det är ju lättare att börja på en ny än att börja fästa trådar ...


Babyfilt i lite tjockare ullgarnsrester.


Inga kommentarer: