onsdag 30 oktober 2013

Höns-faq

Det verkar som att ganska många uppskattar att läsa om höns, och det tycker jag är jätteroligt! Jag får också en del frågor, ännu roligare! Dessvärre har jag ännu inte svarat ordentligt på de senaste. Hoppas jag blir ursäktad efter det här inlägget.

Gunilla undrar om jag har en aning om varför årsgamla Kinda-hönor inte värpte så bra i somras. Olika raser värper olika bra, och när jag kollade upp Kinda-höns, som jag aldrig haft själv, fick jag fram att de är extremt bra på att ruva. Och höns som ruvar värper inte, så det skulle kunna vara anledningen.

Höns värper inte heller när de ruggar på hösten. Just nu ruggar de flesta av mina hönor, de som är äldre än 1år. Så här såg de ut i somras, före ruggningstider:



Nu ser de betydligt rufsigare ut:





Nu är jag ju ingen expert på höns, har bara haft höns 3-4 år, så jag kollar på Alternativ.nu. Det är en jättebra sida med mycket information om både djur och odling. Det finns både frågor & svar och en handbok. Så här ser innehållsförteckningen i handboken ut för kapitlet om höns:



De har en superbra höns-faq! Det är också där som jag hittat hur man gör när man plockar höns, vilket Sjömans-Elin undrade om. 

Efter deras beskrivning gör jag så här: doppar hönan några gånger i 60-65 grader varmt vatten med lite diskmedel i (för att bryta ytspänningen så att vattnet tränger mellan fjädrarna). Sen rycker jag av fjädrarna i ganska stora sjok, går hur bra som helst! Tricket är rätt temperatur på vattnet.

Jag har provat att flå också, men det tyckte jag var ganska bökigt. Det var fjädrar överallt, inte en chans att hålla de borta från köttet. Fast jag har möjligen burit mig avigt åt, så om någon har en beskrivning på hur man bär sig åt blir jag jätteglad!



Inga kommentarer: