torsdag 31 augusti 2017

Barntröjor med runt ok

Jag har inga egna barnbarn, men min syster har tre, snart fyra, så jag stickar så klart till dem. Nu är höstens varma tröjor på gång.

Den första heter Bára och är från Knitting with Icelandic Wool, en bok jag använder med jämna mellanrum.

Den andra ska bli en klassisk Marius, fast med runt ok. Beskrivning finns i häftet Klassikere från Sandnes garn.

Den tredje, som inte är påbörjad än, tänker jag göra en anpassning av Riddari till barn. Mönster till vuxen finns också i Knitting with Icelandic Wool.

Jag stickar alla tröjorna i Novitas garn 7 Bröder med stickor 3,5. Det är ett slitstarkt och bra garn, lämpligt till barntröjor eftersom det också är maskintvättbart.

Oavsett vad beskrivningarna säger så gör jag förkortade varv precis i början på oket, så att halsen blir lägre fram. Passformen blir klart bättre då.


Bára från Knitting with Icelandic Wool.

Marius-tröja på gång.

2 kommentarer:

Ilrug 38 sa...

Hej
Jag är helt förtrollad av din tröja Bàra helt underbar färgkombination. Jag är inget proffs på att sticka men skulle så gärna sticka den till mitt barnbarnsbarn 4-5 år. Finns mönstret någonstans på svenska och var kan jag få tag på garnet?
Skulle vara å tacksam för återkoppling.
mvh
Gurli Lundholm

Annika Odelstav sa...

Hej! Vad kul att du hörde av dig! Tyvärr tror jag inte just detta mönstret finns på svenska, men det finns många andra fina, om du googlar på islandströja så får du nog upp en del. Garnet finns på Rusta, men det är billigare på Adlibris. En del andra nätbutiker säljer också det, det är jättebra till barntröjor (och lite tjockare strumpor) tycker jag.