tisdag 1 augusti 2017

Pink Delight

Måste säga att jag blev nöjd med den här tröjan! Stickad i Geilsk Bomuld og uld, vilket var helt underbart att sticka med! Färgen är vald för att passa till nya byxor med rosa blommor från Olars Ulla. Hoppas att det håller formen lika underbart för då kommer jag att sticka i det igen!

Den är stickad uppifrån och ner, men jag la inte upp alla halsmaskorna utan ökade framtill för att få lägre hals fram. Hur man gör uträkningen hittade jag på  Fringe Association och det fungerade alldeles utmärkt.

Jag gjorde fläta i raglanlinjen precis som på Chocolate Delight, men lite smalare och jag tycker den framträder bättre i det här garnet.

Livet har jag format med in- och uttagningar. Tycker det blir bättre passform än bara helt rakt, i alla fall på min kroppsform.

Både hals och ärmar har avslutning med rullkant. Gillar det mycket mer än resår.

Nederkanten med Icord finns i en av Nicky Epsteins böcker om avslutningar. Hon har skrivit tre stycken: Knitting On the Edge, Knitting Over the Edge och Knitting Beyond the Edge. De är absoluta guldgruvor!