måndag 4 juli 2011

Beskrivning på nybörjarmönster i flerfärgsstickning

Här kommer ett lämpligt mönster för den som inte är så van att sticka mönster med flera färger. Lämpligt är det för att:
  • det är max 3 maskor av varje färg så man behöver inte sno garnet
  • det är inga lodräta linjer, då är det lättare att få det jämnt
  • det är enkelt att lära sig och att se var man är när man stickar

Därmed inte sagt att mönstret är simpelt, tvärtom - man kan förändra det ganska mycket, lägga mönsterraderna rakt ovanför eller förskjuta dem t.ex. Beroende på vilka färger man väljer och vad man använder det till blir resultatet väldigt olika. Jag kan tänka mig att använda det till muddar, kofta, kudde. Bara det är rundstickning!

Jag har stickat två handledsvärmare, den ena med mönstren rakt ovanpå varandra (till höger på bilden) och det andra med mönstret förskjutet (till vänster).




I svart och grått blir det som synes ganska grafiskt. I flera olika färger ser det helt annorlunda ut, som på koftan jag håller på med, fler bilder i det inslaget.

Flerfärgsstickning ska man gärna sticka lite fast, om man stickar för löst blir mönstret inte så tydligt. Det framgår av mina handledsvärmare som båda är stickade med samma stickor och samma antal maskor, men olika hårt/löst.



Och så mönstret: jag använde 2-trådigt garn, stickor nr 3 och la upp 48 m. (jag gjorde en miss och markerade inte rutorna ordentligt, hoppas att det syns ok i alla fall, skulle det vara besvärligt så lägg en kommentar så lägger jag in bättre bilder)






Längre fram tänker jag göra ett inlägg med islandströja för barn med hela beskrivningen, inte bara flerfärgsmönstret. Stickar man på det här sättet blir det inga sömmar att sy ihop (utom några maskor under ärmen), tröjan är i princip klar när den kommer av stickorna!


Just de här tröjorna ska jag ge till en pojke i Kina som har en isländsk pappa, skulle tro att det blir uppskattat.

4 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Vad snällt att du tar dig tid att dela med med av tips (och mönster) till oss andra. Tips och trix kan man aldrig få för mycket av.
Sarah

RainyNight sa...

Otroligt vad du är skicklig på att sticka! Tack för mönster och vägledning! /Liisa

Blenda sa...

Mycket bra tips! Ska testa vid tillfälle!

Tröjorna är SUPERFINA! Själv letar jag efter ett gammalt foto på mina barn, för att kunna hitta mönstret på de tröjorna som de har på sig och som min mormor stickade till dem när de var små... Kanske ett semesterprojekt! :-) (och detta kom jag och tänka på för att tröjorna påminner om dina! Ifall du undrar hur tanketråden gick där...)

Ha det gott/Blenda

Anonym sa...

Hej! Stickar sällan mönster då det är så besvärligt att sno garnen men jag skall prova med ditt mönster som verkar enklare men blir riktigt fint, Tack för mönstret. Med vänlig hälsning Kerstin