tisdag 5 juli 2011

En olycka!

Lantbruksgårdar är enligt statistiken en av de farligaste arbetsplatserna i Sverige. Det är många olyckor i förhållande till antalet sysselsatta. De flesta olyckor är inte så allvarliga, men dödsfall inträffar varje år.

Nu bedriver vi inte så mycket verksamhet, det är mest får, höns och gäss, men ett och annat träd behöver ju fällas ibland. Man bör alltså tänka på säkerheten. Det gör vi så klart, och det har heller inte hänt något med oss. Nej, på den här gården är gässen mer utsatta. Vi har bara haft gäss i två år, men inget av de åren har dessvärre gått skadefritt.

Förra sommaren tog räven två av våra gäss, det var inte alls kul. I natt har dessvärre en av gässen drunknat i vattenspannen. Mannen hittade den med benen i vädret i morse. Det måste vara höjden av otur att spannen inte vält. Nu har vi inventerat vårt förråd av baljor för att hitta något som är säkrare - fast jag måste erkänna att jag inte hade en aning om att det skulle behövas. Mannen har däremot varit med om det en gång för en himla massa år sedan.

Vi har i alla fall 19 gäss kvar! Min mamma har alltid sagt att jag är född optimist...

1 kommentar:

Gärdet sa...

Oj! Vad otippat! Det måste vara höjden av otur... NÄSTAN lite lustigt.
Beklagar förlusten och hoppas de andra 19 klarar sig fint:)
Blir sugen på att skaffa några jag med men då har jag väl INGET kvar i trädgården, det räcker med höns, getter och får som det är för tillfället.