lördag 17 oktober 2009

Långa muddar med falsk fläta

Den gulgröna koftan är nästan klar, och därmed för skrymmande för att ha med på tåget. Eftersom det är 3-kvartsärmar tänkte jag att långa muddar hade passat bra till. Och det är perfekt storlek att ha med på tåget. Jag gillar muddar med tummar och är nästan framme vid tumökningen på den första.

Flätorna är snabba, gör ett omslag och drar över istället för att göra riktig flätstickning. Eftersom de ska bli ganska långa har jag gjort fler avigmaskor mellan flätorna från början, och minskar ner till handleden.

Köpte nya stickor på stickkaféet i torsdags för att kunna börja på dem direkt. ProKnits är bra, spetsiga och hårda, och dessutom vackra. De här är väldigt korta och jag har inte riktigt vant mig vid det än. Får väl se om jag bestämmer mig för att tycka om dem eller inte!
Falsk fläta stickas så här:
sticka ribbstickning 2r, 2a
vart 4:e v görs ett omslag före de 2 rm, sticka de 2 rm och dra omslaget över dem

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbart fina muddar!!!Skulle du kunna skicka mej en beskrivnig på hur man stickar falska flätor? Jag har letat så länge på nätet utan att hitta någon på svenska.Hinner du inte nu,gör det inget,men kanske någon gång.....Tack på förhand!anette.engdahl@live.se

Sunna sa...

Tack snälla du för den förträffliga beskrivningen, nu fattade jag äntligen, ursnygga muddar

Blenda sa...

Jättefina (även om jag inte riktigt är någon vän av muddar - hellre då torgvantar). Det är en härlig färg också, som jag gillar jättemycket men inte "vågar" köpa själv, tror alltid att jag inte ska passa i den och/eller att jag inte ska ha något till som passar. Men jag måste definitivt testa att göra falska flätan, låter ju i alla fall superenkelt!

Och jag är väldigt, väldigt imponerad över dina koftor, det är verkligen inga dussinkoftor du gör! Grymt fina!

Sarah sa...

Verkligen jättefina! Tack för tipset med falska flätor. Måste testas, helt klart.