onsdag 22 april 2009

Sisyfos-arbete...

Äntligen inne på sluttampen på Gaughan-koftan! Håller på med kragen, stickar separat och ska sy på den. Man skulle kunna sticka fast den efterhand, men ringningen fram är lite stor och behöver hållas in och jag har aldrig stickat på direkt förut så jag tar det säkra före… Garnet räcker i alla fall, jag var ju lite rädd att det skulle fattas.




En jättefin detalj är kanten mot halsen: Den rullar sig inåt och blir jättesnygg avslutning! Man lyfter de 3 första maskorna så det blir som I-cord. Det betyder också att innersvängen blir lite kortare, vilket bidrar till passformen.



Ibland undrar jag lite över min bedömningsförmåga… Tänkte att den lilla shrugen från French girl knits skulle vara snabbstickad – med entrådigt garn och massor av maskor! Nu har jag i alla fall kommit till mitten av ryggen och det är dags att sticka ihop maskorna 3 och 3. Det minskar ju varvet rätt drastiskt, men samtidigt ska det läggas upp för ärmarna så kontentan blir nog ännu längre varv… Stickar på den här när jag gör annat eftersom man inte behöver tänka när det bara är slätstickning. Den får bli klar när det blir så.

Bindsjalen var däremot riktigt snabbstickad! Nu har jag bara översta spetsbården kvar. Den stickas separat och sys på enligt beskrivningen, men den har jag tänkt testa att sticka fast efterhand så jag lär mig det. Har gjort en miss: olika antal spetsar längst ner… Istället för att riva upp har jag gjort en extra del som jag ska sy fast, det lär inte synas om jag bara låter bli att tala om det…

2 kommentarer:

Sunna sa...

Du är så himla duktig, vilket hantverk du gör

Annika Odelstav sa...

Tack! Jag känner mig för det mesta inte särskilt duktig eftersom jag alltid har många arbeten på gång och det därför tar en evig tid innan saker blir klara...