lördag 11 augusti 2018

String-quilt

Det här lapptäcket påbörjade jag för ett år sedan. Det var tänkt att hänga framför en vestibul som det drar rysligt från på vintern. Det blev lite för smalt och därför liggandes. Jag hängde upp annat istället.

Sytt av remsor på underlag. Bara skräpbitar med andra ord.

Jag sprättade bort tre rader och då blev det lagom stort för en bebis att ligga på, och senare som lekmatta.





Jag kviltade med stjärnor istället för att sy sömmar. Det gick ordentligt snabbt, särskilt som jag köpt ny symaskin med massor av finesser.

Att den klipper tråden och lyfter pressarfoten efter varje stjärna spelade stor roll för tidsåtgången på det här projektet.




Jag sydde inte stjärnorna helt slumpmässigt, men jag planerade långt ifrån exakt heller. Förvisso är stjärnorna lite tätare på vissa ställen än på andra. Allt behöver inte alltid vara så precist.

När jag granskade baksidan såg jag enkelt om jag missat nånstans och fyllde i där. När jag var klar såg jag att jag missat en stjärna, den missen är fortfarande kvar på bilden.




2 kommentarer:

Fröken Slöjd sa...

Himla fint!
Nyfiken på hur du gjort när du sytt remsor på underlag. Börjat i mitten av rutan eller i ena hörnet?
Hälsningar Fröken Slöjd

Annika Odelstav sa...

Börjat i mitten och jobbat utåt åt båda håll. Men det finns sätt att sy utan underlag så det inte blir så tjockt, nästa gång...