tisdag 7 augusti 2018

Baby romper


Romper verkar vara ett populärt babyplagg, på pinterest finns massor av idéer.

Det svenska namnet är väl helt enkelt lekdräkt, men eftersom man nuförtiden har tillgång till så mycket mer inspiration - och mönster - med engelska termer så lönar det ju sig att använda det.

Jag hittade inget mönster som passade det jag ville ha i Ottobre, så till slut köpte jag ett på Etsy. Och då insåg jag att jag enkelt kunnat konstruera det själv...

Men det var väl värt den hundralapp det kostade, för det var välsittande och innehöll flera fina sömnadstips på detaljer.

Ett av de bästa var att klippa slån till grenen, där knapparna sitter, på skrådden. Det blev mycket bättre passform!

Hittils har jag sytt tre rompers. Alla är omsydda av plagg som inte riktigt passar mig så de bara hängde i garderoben. Känns jättebra att inte slänga dem!

Den första av ett par haremsbyxor jag fått, jättefina men färgen var inte riktigt 'min'. Jag blev jättenöjd med resultatet! (Det är minsann inte alltid jag blir det.)

Det enda knepiga var knäppningen bak, där den går ner underdelen. Det fick jag inte riktigt ihop, förmodligen för att den var tänkt att vara helfodrad och det skippade jag.

Jag kan ju inte ta åt mig äran av färgkombon, eftersom någon annan satt ihop den, men jag blev verkligen inspirerad att göra fler i samma stil.







Nästa satte jag ihop av ett linne med fint mönster, men som jag aldrig trivts i, och ett linne i lin jag sytt, och heller aldrig trivts i.

På den här sydde jag vanlig farfarsknäppning i ryggen.







Sen sydde jag en av en topp i viskos som inte gick över höfterna på mig. Riktigt sval i årets sommarvärme.

På den målade jag med textilpennor. Köpte sådana med penselspets på Panduro och de var riktigt bra!

Jag placerade mitt mönster lite tokigt för en del av det hamnar i skugga av veck som blev i rynkningen. Får bli bättre nästa gång.





Det kommer att bli fler i den här modellen!



Inga kommentarer: