torsdag 29 juni 2017

Om att sy med fingerborg

Jag håller på att sy glasunderlägg i jeanstyg, som ju är ett hyfsat hårt material. Och hittills har jag sytt med alldeles för grov nål för materialet, eftersom jag vill ha en lång nål så jag kan ta många stygn i taget.

Det går inte längre. Jag är nu ordentligt öm i fingertoppen och börjar bli rädd att jag kommer att förstöra känseln i fingertoppen om jag fortsätter så här. Tror faktiskt det är möjligt.

Att sluta sy är inget alterntiv. Det här är alldeles för roligt! 

Så, då återstår att börja sy med fingerborg. Och nål som lämpar sig för tyget. Jag plockade alltså fram en tunnare nål och min nyinköpta fingerborg. 

Fingerborgen är bra mycket bättre än gamla sorters! Den är i mjuk plast med lufthål, utom just på ytan som man puttar nålen med, där är det hård plast. Kanon!

Jag är dock inte van att sy med fingerborg och tycker mest den är i vägen, men jag antar att man vänjer sig. 

Dessutom kan man inta ha lång nål ihop med fingerborg så en konsekvens blir att man missar fördelen med sashiko att kunna ta väldigt många stygn åt gången innan man drar igenom. Det är också svårare att få tråden genom nålsögat så jag får trixa med sytråd som nålpåträdare.

Jag ska i alla fall avsluta de här fyra små broderierna och sen välja annat tyg. Lite synd för det blev fint.

Det blir fortfarande inga mästerverk, men jag börjar få kläm på hur man lägger stygnen så resultatet är klart bättre än mina första försök!



Inga kommentarer: