tisdag 6 juni 2017

Elling är här!


Jag har ju glömt bort att tala om att det kläcktes en älling förra veckan! Av de 14 ankägg jag la i kläckmaskinen var endast 2 befruktade, och av dem var det alltså bara 1 som kom ur skalet. Den andra såg rätt fullgången ut men var död i skalet. Sånt brukar hända med höns så jag antar att det är standard med ankor också.

Desto gladare är vi för lilla Elling! Fast att vara ensam är ju ingen dröm för en älling, flockdjur ska ha sin flock. Efter ett par dagar tyckte vi väldigt synd om Elling så vi ordnade lite kompisar till hen. Nu är hen i en flock med 10 andra!

Elling är ca en vecka yngre än de andra och det syns fortfarande vem som är minst. Men hen har inte blivit mobbad för det, och det är ju viktigast.

Jag försöker hitta kännetecken på Elling så jag kan skilja hen från resten. Skulle det visa sig att Elling är en hona vill jag nämligen gärna ha kvar henne!



Inga kommentarer: