måndag 17 april 2017

Raglantröja i ett stycke

Många som stickar tycker att monteringen är ett aber. Så även jag. Därför gillar jag skarpt när det är så färdigt som möjligt när den roliga stickningen är gjord.

På stickmaskin kan man sticka en tröja i ett stycke så det i princip bara blir 2 trådar att fästa. Under armen behöver det alltid fixas lite, men i övrigt kommer den färdig ur maskinen.

Ett sätt är att sticka på fel ledd och göra raglan med delstickning. Det går så klart att göra med handstickning också, då brukar man kalla det förkortade varv istället för delstickning.

Jag köpte ett mönster till en lintröja som Sussie Sommerstein har gjort och som utnyttjar den tekniken. Och så har jag stickat den i både bomull och ullgarn istället. Fast jag har tänkt att det ska bli i både lin och silke också innan sommaren är över. Den på bilden är i ull.

















Det blir en snygg hålrand i raglan-linjen, och beroende på hur man stickar ihop den mitt fram kan man göra lite olika dekorativa 'sömmar'. Min var ett bananskal, eftersom jag är ganska mycket nybörjare på maskin, men den blev bra!

















Ullgarnet är merinolammull på kon som finns att köpa på Ankis Design. (En liten varning för att färgerna inte riktigt stämmer med verkligheten, fast åt rätt håll: de är mycket bättre irl.) Mycket prisvärt: 495:- för ett kilo.  Tröjan jag stickat väger 136 gram. Till en mönsterstickade herrtröja (storlek mycket stor) går det åt ungefär 350 gram. Går att köpa i 100 g-nystan också. Jag är helt såld på det här garnet!




Inga kommentarer: