söndag 23 april 2017

Årets första lamm!

Det är alltid lika roligt när lammen börjar födas på våren! Än så länge är de bara två, men det bör bli runt 60 innan alla är klara. De på bilden föddes idag, den som står upp är max 10 minuter gammal och den som ligger är bara ett par minuter gammal!



Årets första kycklingar föddes för ungefär 6-8 veckor sedan och börjar bli stora. Alla är vita, efter Sussex-tuppen jag har nu, men en har en jättefin svart-spräcklig teckning. Tyvärr verkar det vara en tupp. Hade varit trevligt att ha en höna kvar med den teckningen.



I höstas skaffade jag fyra ankor, men räven tog två så nu är det bara två kvar. Lyckligtvis är det en hane och en hona så det blir befruktade ägg. De är av rasen Svensk Blå Anka.



 Jag har samlat in ägg efter ankhonan och så har vi skaffat en äggkläckningsmaskin. Jag vill ha ett par honor till. Och anka till middag till hösten.

Ankägg tar 28 dagar att kläckas, hönsägg tar bara 21 dagar. Jag la i 14 ankägg i fredags, men eftersom en del av dem var mer än en vecka gamla, och det är första gången jag provar äggkläckning, så tror jag absolut inte att alla kommer att kläckas. Jag är glad om det blir 3-6 ällingar. Mycket spännande att se hur många det blir!



5 kommentarer:

fale artut sa...

Då kanske man kan fråga dig om kycklingar och det och sånt, vi har en kläckare som går med 15 ägg. Jag hoppas att det i alla fall blir 7-8 stycken, och gärna hönor förstås.
Har du flera raser av höns eller bara Sussex?
Vad är det du gillar med ankorna. Mannen C har sex ank-bäbisar.

fale artut sa...

Är det GRÖNT hos dig, här snöar det för fullt!!!!
Jag ser ju på bilden att det inte bara är Sussex, de är väl vita/svarta om jag inte minns fel.
Hur många hönor har du? Kycklingarna ser jättefina ut!

Annika Odelstav sa...

Hejsan! Japp, vi har vår! Fast i ärlighetens namn både snöade och haglade det lite idag :-) Jag har 14 hönor, en salig blandning efter ett antal år, bytt tupp varje år. Det vita från årets Sussex-tupp har slagit igenom, men jag trodde det skulle bli mer svart på dem, tyvärr verkar det inte så. Ankorna är väldigt trevliga och lätta att inhägna (de är klumpiga och behöver inga höga staket), jag gillar också äggen, super att baka med, bättre än hönsägg. Och så vill jag äta anka till middag, älskar anka!

Annika Odelstav sa...

Och förresten, mannen är bonde och kycklingar har vi fött upp från nykläckta ett antal gånger, fast på senare år har vi låtit hönorna sköta hela processen, klart arbetsbesparande, det här är första gången jag försöker kläcka själv.

fale artut sa...

Så roligt att veta lite mera! Tack! Jag kommer ihåg fåren på gården, och vargen som smög i krokarna för några år sedan.....