lördag 5 juli 2014

Årets kycklingar

Det är många hönor som vill ruva i år. Kul att det blir många kycklingar, men äggproduktionen blir klart lidande av det. Å andra sidan är vinterns äggproduktion säkrad, och det är ju det som är meningen.

Det här är de minsta just nu, kull nummer tre. Det är två kullar till på gång. 

Fast möjligen har jag stört den ena hönan i ett känsligt skede och därmed förstört kläckningen. Jag fick för mig att hon ruvat i fyra veckor och att det inte skulle bli något av de äggen. Så jag tog ett ägg och kollade - och det innehöll en fullt utvecklad kyckling redo att kläckas. Och hönan övergav tillfälligt äggen... Så klantigt av mig!

Jag njuter i alla fall av de här små! Fast de hade varit elva istället för nio om inte grannens katt tagit två av dem...



Inga kommentarer: