onsdag 15 maj 2013

Kaos i hönshuset

Som nybörjare på att ha höns som ruvar har jag gjort ett misstag när jag låtit dem ligga i hörnorna i hönshuset dit också alla andra höns har tillgång. Andra höns har nämligen tagit över äggen när de gått för att äta och dricka, och så har de själva i sin tur tagit över någon annans ägg. Och icke-ruvande höns har lagt nya ägg som jag för att få tag på måste lyfta på den ruvande hönan - längst in i hörnet under gödselbrädan...

Nu har en höna flyttat på sig och lagt sig att ruva på det enda ägg hon producerat idag. Hon skulle kunna ha 14 ägg under sig, så nu har jag lagt dit resten av dagens äggproduktion. Och så tänker jag flytta henne och en till höna (som inte ruvat mer än en vecka) till en plats i ett annat stall där hon kan vara ifred, och där ingen annan kan lägga fler ägg. Så det så! 

De som har ruvat länge, så äggen kan kläckas vilken dag som helst, får ligga kvar i sina hörnor. Jag vill ju inte riskera att förstöra kläckningen!

Allt som allt är det sex hönor som ruvar nu. Tur att jag har några skånska blommehöns - som är högst ovilliga att ruva - så vi får lite ägg att äta också!


Inga kommentarer: