måndag 18 mars 2013

I-cord som avslutning

Den här sjalen, Annis, stickade jag för rätt länge sedan. Den maskas av i ovankanten eftersom man lägger upp spetskanten först och stickar uppåt. Vanlig avmaskning fungerade verkligen inte, det blev bara sladdrigt och sjalen har följdaktligen aldrig blivit använd.



Nu har jag pillat upp avmaskningen, stickat ett varv där jag ökat lite maskor (eftersom I-cord drar ihop) och slutligen stickat I-cord-avslutning. Återstår lite ångning med strykjärn.

På youtube finns många beskrivningar på hur man stickar I-cord som avslutning, här är länk till en av dem.



Det drog nog ihop lite, men det stör inte utan snarare förstärker formen. Jag gillar sjalar som inte är helt raka upptill, de har mycket bättre passform.

Mönstret till Annis finns som gratismönster på Ravelry.

Jag har stickat med Kampes entrådiga ullgarn och stickor 4.

2 kommentarer:

fale artut sa...

Heja! Det är jättebra när man kan hitta bra lösningar på saker och ting! Mycket fin sjal!

Blenda sa...

Snyggt!