tisdag 8 maj 2012

Ruvhöna

Jag hoppades tidigare på att någon av hönsen skulle visa sig ruvningsvillig så det kunde bli lite kycklingar. När ingen av dem visade minsta tecken på att ruva gjorde jag mig av med tuppen. Men nu - tre veckor efter att jag tagit tuppen av daga - då lägger sig en av hönorna på äggen!

Ruvhönan längst ner till höger, hon är svart och syns lite dåligt.


Det är en av de svarta hönorna som ruvar, av rasen Cochin vilket lär vara en kinesisk ras. Om jag har tur kan det kanske bli någon kyckling i alla fall, eftersom äggen befruktas för några veckor i taget. 

Dessutom är en av katterna dräktig. Det är däremot ett misstag, jag skulle kastrerat henne efter förra kullen. Nu får det vänta tills nästa källing är uppvuxen. Men kastreras ska hon för jag vill inte ha källingar varenda år. Inte ens på en gård kan man ha hur många katter som helst.


Förra gången hon fick källingar var jag i Kina, så det ska i vilket fall som bli kul att få vara med när de föds!

PS: Källing är det skånska ordet för kattunge!

2 kommentarer:

Maria sa...

Källingar? Är det kattungar? Jag har aldrig hörtdet ordet tidigare :). Jättefin katt var det iallafall!

Anna sa...

Hej Annika!

Följer din blogg med stort intresse och tycker så mycket om den och dina alster!

Genom min blogg Fabriksgatan har jag startat ett byte av restgarner som förhoppningsvis ska resultera i en återbruksutställning (på nätet). Jag skulle gärna vilja ha med dig och dina bloggläsare där!

Info finns här: http://fabriksgatan.com/?page_id=404

Hoppas vi hörs!

Anna