lördag 12 maj 2012

Baby-koftan

Det tar lite längre tid än jag tänkte med baby-koftan. Garnet är ganska tunt. Men det blir en smidig och fin kofta av det! 

Nu har jag kommit så långt att jag satt alla delar på stickan och håller på med raglan-minskningarna. Det blir inte mycket efterarbete med den här metoden, bara några maskor under ärmen att sy ihop. Och framkanten eftersom jag valde kofta och inte tröja.

På den här bilden är färgerna lite mer rätt, de blev alldeles för skarpa i förra inlägget.




Mönstret i brunt är från en japansk bok jag köpte på 80-talet, med mönster i mosaikstickning. Tyvärr framträder inte mönstret på koftan som det var tänkt, fast det blir en bård i alla fall. Framkanten ska också bli brun.






Modellen har jag själv konstruerat, med utgångspunkt från storleksmått på en beskrivning från Drops och sedan de utmärkta anvisningarna för uträkningar för olika modeller i Knitting in the old way - en bok jag verkligen kan rekommendera!

Inga kommentarer: