söndag 18 mars 2012

Klart hönsen värper!

På sistone har jag tyckt det varit lite konstigt att blommehönsen ännu inte kommit igång att värpa mer än 2 ägg om dagen på 7 höns. Värpningen styrs av dagslängden och de borde kommit igång vid det här laget. Och det har de gjort! 

Idag hörde jag en höna inifrån det förra hönshuset, som lät typiskt värpkacklande dessutom. När jag går in i huset hittar jag ägg från sådär 1 -2 veckor...


Först har de lagt i lådan och när den blev full har de börjat på en ny hög i hörnet. 35 st. Med 4 ägg om dagen blir det 9 dagars värpning, fast det kan ju vara lite längre.



Färska ägg håller minst 2 månader så de är hur som helst ätbara. Jag knäckte några för säkerhets skull och konstaterade att de är hur bra som helst. Grannen har nu fått några och vi har ätit äggröra. Det blir väl sockerkaka också idag...

Fattar inte riktigt varför jag inte tänkt på att kolla i det gamla hönshuset, det är ju helt logiskt för en hönshjärna att lägga äggen där! Man kan ju möjligen börja undra vem som ligger inne med hönshjärnan...

2 kommentarer:

Stickeri Stickera sa...

*fniss* ibland är de smartare än man själv.....
Kul att hitta alla äggen kan jag tänka mig, för det är ju lite frusterande att bara få 2 ägg på så många hönor nu när de borde ha kommit igång att lägga ägg.

ylva sa...

Vilken skatt du hitttade :) Ser så fina ut . Åsså blir det så himla fingul sockerkaka.