lördag 3 mars 2012

Höns skiter också...

Har man höns får man vara så snäll att ta hand om skiten efter dem också. Nu när dagarna är ganska fina går de utomhus hela dagen, men de gör tyvärr inte sina behov direkt på åkern för det, det mesta hamnar där de sitter och sover i hönshuset.

Skånska blommehöns, de är olika allihop så man ser skillnad på dem.

I det nya hönshuset är det i alla fall ganska lätt att ta hand om hönsskiten för det är ett hyllplan under sittpinnarna. Fram med skrapa och balja och så är det klart på en kvart.

Jag kör ut skiten på grönsakslandet direkt, visserligen lite tidigt på året  Eftersom marken är frusen riskerar näringen att rinna bort när det regnar, men jag tänker att det nog gör lite nytta i alla fall. Enklare än att lagra det någon annan stans först.

Kattungen är inte ett år än, och väldigt nyfiken även på skit.

Än så länge går hönsen helt fritt. När det börjar bli så man kan sitta ute i trädgården åker det upp hönsnät så de har lite mer begränsad yta. Fast fortfarande stort som en fotbollsplan ungefär, så det går ingen nöd på dem. Mina höns har det bra, och det syns på Lohman-hönsen som var ganska risiga när de kom hit. De ser betydligt friskare ut nu.



Lohman-höna längst fram. De stora svarta är kinesiska Cochin. Resten är skånska Blommehönor.

6 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Vilken ynnest att bo så att man kan ha egna höns. Jag tycker att det är riktigt hög trivselfaktor när hönor strosar omkring.

Unknown sa...

Va mysigt det ser ut med dom små kackorna o det låter så mysigt när de går o kluckar. Ha en underbar kväll kram Beijan

Blenda sa...

Det ser jättemysigt ut med höns som går runt och pickar! Undrar om det är det i verkligheten? (sa stadsbarnet...)

Ha det gott/Blenda

Annika Odelstav sa...

Det är precis så mysiggt i verkligheten! I alla fall om man som jag har förmånen att bo så här först i ganska vuxen ålder och inte tar det för givet! Jag njuter varenda dag! Tack för era kommentarer för de förgyller också vardagen!

bbk sa...

Du må klaga över hönsskiten och folk rynka näsan över den, men nog är de färggranna och vackra i sin fjäderdräkt, och till skillnad från tupparna låter de ganska mysigt. - Även tupparna kan låta bra om man är upplagd till att lyssna (som Pavarotti för operaälskare - förlåt Luciano).

Hönsflocken sa...

Vilka fina hönor. Mitt gäng har varit på fritt första dagen idag och som genom ett trollslag hade jag en örn seglande ovanför.