måndag 29 juli 2019

Porträtt i tråd

Symaskinsbroderi gav mersmak! Men egentligen gillar jag mer det sketchiga än tungt ifyllt broderi. Så idag testade jag det!

Den första bilden är på mitt barnbarn, efter ett foto från hennes namngivningsdag när hon åt massor av vattenmelon. Jag valde mörkgrå färg på tråden, istället för svart, och så gjorde jag hennes hår och melonen i färg.


Eftersom jag aldrig gjort detta förut så testade jag faktiskt lite först, framför allt ögonen och näsan som var svårast.



Jag testade att måla ögonen blå också, men avstod från det. Fast näsan blev inte riktigt rätt så jag ska göra om bilden, och då kanske jag sätter dit blått i ögonen på den här bara för att testa.

Sen använde jag ett foto av min sambo, som jag tog för några år sedan, där han sitter vid sitt skrivbord och sydde det också.




Det här gick faktiskt ganska snabbt, och kul var det! Jag gillar verkligen det avskalade, att det bara är de väsentliga detaljerna som är med. Det här tänker jag göra igen!

Men eftersom jag aldrig tecknat har jag inte riktigt kläm på det där med ögon och näsor, så det får jag studera lite hur andra har gjort. Jag tittade lite på ögon, och det kanske var därför det gick bättre än näsan.


Inga kommentarer: