lördag 28 december 2013

Gardinprover

Jag har länge velat sticka gardiner, och nu när vi har nytt kök känns det helt rätt att vårt hem ska ha en stickad gardin.

Eftersom det är ett hyfsat stort projekt i tidsåtgång så har jag varit ordentlig och stickat prover i olika material. Alla av sånt som fanns i gömmorna. Kändes inte bra att gå och köpa ännu mer garn...

Mönstret heter Rose Leaf och finns i First Book of Modern Lace Knitting. Jag har stickat prover av mönstret i nederkanten, ovanför blir det lodräta ränder av mönstret som är längst upp på prov 1. Mönstret med hjärtan är från samma bok och heter Three of Hearts.



Det här är mina prover:
1: Gammalt virkgarn av egyptisk bomull. Fint garn som dock passar bättre till tröjor. Stickor 4.

2: Tunnare virkgarn i bomull. Stickor 4.

3: Lingarn 16/2 med stickor 4 blev alldeles för glest.

4: Lingarnet med stickor 3. Bättre kvalitet men alldeles för jobbigt för att orka en hel gardin så jag struntade i det alternativet.

5: Ännu tunnare virkgarn, oblekt. Stickor 3. Både kvalitet och färg blev rätt så den kör jag på!

6. Samma garn som nr 2, men med stickor 3. Detta blir bra till gardin på gästtoaletten. Jag är normalt inte så puttinuttig av mig, men där kan små hjärtan på rad kännas fint och lite sött. Toaletten är liten så vit gardin som reflekterar ljuset passar bra.

1 kommentar:

IngridJ sa...

Å så mycket vackert man kan sticka, men det här kräver en skicklig och uthållig stickerska -troligen inget för mig.
Jag har virkade gardinkappor till tre fönster från 70-talet, men då fick svärmor rycka in för att det skulle bli färdigt