söndag 22 augusti 2010

Vad är det här för märklig höna?

Hönsen och gässen har vuxit rejält under den månad jag varit i Kina! Detta trodde jag var en tupp, men nu vet jag faktiskt inte vad det är. Istället för vanlig röd kam har det här djuret en märklig fjäderbuske på huvudet! Är det månne någon som känner till såna här?



I övrigt ser de normala ut! Blommehönsen är alla olika tecknade, det gillar jag för då ser man ju vem som är vem!


Detta ser ut att bli hönsgårdens Tupp! Han är den som är mest praktfull och det är väl det viktigaste för en tupp?




Den här ser alldeles för arg ut...



Även gässen har vuxit till sig, fast räven har tyvärr tagit två av dem.



Det ska putsas i fjäderdräkten, rena akrobatiken.




Även om de inte kan flyga så ska vingarna luftas dagligen. Vingbredden är minsann ganska imponerande!


Nu går de tillsammans, gäss och höns. Fast hönsen trivs bäst inne i häcken där de har lite skydd för rovfåglar. Det blir till att plantera lite buskar åt dem!

4 kommentarer:

Lillemor i Hummelsta sa...

Haha, det var en tjusig frisyr! Kan stackarn se nåt? Tycker mycket om fåglar av alla de slag, skulle ha höns om det gick, men grannarna skulle nog klaga.

Anita Tørmoen sa...

Fine dyrebilder:)

Unknown sa...

Ganska ofta har blommehönsen en sån där tofs på huvudet som din höna har. Men du får nog klippa henne lite annars ser hon inte när höken kommer. Jag har själv såna höns som jag har klippt och det går bra.

Bonnakäringen sa...

Hej, din lilla höna med mössan var verkligen fantastiskt söt... Vilken tur du hade som fick en sån, och just en höna ser det ju också ut att vara (att det inte är en tupp menar jag).

Jag är inte så bra på just Blommehöns, men det finns en annan ras som heter Holländs vithätta, och de är svarta men med en vit sådan mössa som din lilla "pytta" har. Dessa mössor kan ibland bli ganska stora men klipps inte utan de har sin hätta "ofriserad" och de fungerar bra med detta. Men det är klart, den får ju inte täcka ögat helt på den lille stackarn...

Verkligen kul med lite variation i flocken, önskar att jag själv hade höns igen så jag nästan blir sjuk när jag ser dina... Men de får bli en annan dag, ett annat år... ;-)