lördag 15 juni 2019

Näverstickning igen!

Då har det återigen gått lite för länge mellan inläggen. Den här gången får jag skylla på att jag bytt jobb, det var mycket mer jobb med det än jag trodde ...

Nåväl, jag har i alla fall stickat en del men kviltningen har nog tagit mest plats.

Just nu håller jag på med näverstickning igen. Det är faktiskt vansinnigt roligt! Och aningens beroendeframkallande, särskilt när man använder olika färger - man vill liksom bara se hur nästa färg blir!

Det finns ett par olika namn på den här tekniken: Näverstickning, kontstickning, konststickning och det engelska entrelac.

Det här ska bli en höstkofta, eller kanske snarare kappa, till barnbarnet. Om det bara inte blir liggandes har jag alltså satt igång i tid för en gångs skull!

Garnerna är olika 2-trådiga ullgarner. Skönt att göra något av rester!

Jag tänker mig näverstickning upp till ärmhålen, och sen slätstickning, resår eller patent i liv och ärmar. Har inte riktigt bestämt mig, men det kan ju få växa fram efter hand.

För 10 år sedan gjorde jag ett inlägg med beskrivning på hur man stickar näverstickning. Det är det i särklass mest besökta av mina inlägg! Och nu när jag tittade på det igen tycker jag nog att beskrivningen är helt ok. Men vill man ha trianglar i sidorna för att sticka fram och tillbaka med raka kanter så finns det inte med, funderar på att kanske göra beskrivning på det också.


Nederkanten till en barnkofta i näverstickning.

Inga kommentarer: