söndag 18 januari 2015

Ny hönsgård!

Vi har fått en riktig hönsgård gjord av en riktig snickare! Våra egna inhägnader har de ju rymt från ganska frekvent så det är jätteskönt att ha ett ordentligt byggt stängsel. Ser fram emot att få ha persiljan i fred till sommaren!

Däremot är jag inte lika nöjd med äggproduktionen för närvarande. På 14 hönor har jag fått som max 7 ägg på en dag. För det mesta blir det 5-6 ägg, men det händer att det bara blir 2. På tok för lite tycker jag.

Hönsen är lite blandning, men förra tuppen var Orpington så de har mest av den rasen. Orpington är rätt rejält stora och jag funderar på om det är en ras bättre lämpad för köttproduktion.

Till våren ska jag därför köpa nykläckta Sussex-kycklingar. Den rasen har lagt bra med ägg och dessutom varit väldigt trevlig.



Inga kommentarer: