fredag 21 februari 2014

Om tankebrefiad stickning...

Jag var på stickkafé igår och gjorde klart livet på norskkoftan. Idag har jag spänt upp den.

Nu har jag faktiskt lite bekymmer med att få randen på ärmen på samma ställe så det matchar när det är klart. Kan inte rätta mig efter beskrivningen eftersom jag ändrat måtten. Jag har än så länge gått på ögonmått och hoppas det funkar. Någon som har något bra tips?


Jag fick höra en del om det där med tankebefriad stickning igår kväll... Så här tänker jag: Något som är rakt upp utan insvängningar eller annan formstickning och mönster som upprepas utan krångliga rapporter.

Mönstret på den här är faktiskt mycket enklare än det kanske ser ut: 3 av ena färgen och 1 av andra färgen som upprepas precis varje varv (i alla fall på delen med beige botten).

För den som inte är så van att sticka med två färger kan det så klart se mer avancerat ut, men jag lovar: Prova och du förstår vad jag menar!

Det kan ju faktiskt vara lite knepigt att välja lätta mönster innan man riktigt vet vad som är lätt och vad som är krångligt, i så fall kan ju det här vara ett litet tips i all välmening: titta efter korta rapporter utan större variationer.

Trots allt detta lyckades jag ändå röra till det enkla projektet... Jag har räknat fel på fram- och bakstyckets maskor... Fast det är inte värre än att det nog blir en användbar kofta i slutändan!

Jag får välupprepa mitt eget lilla mantra: Efter snart 40 år av stickning har jag ännu inte stickat något helt felfritt. Det är inte hela världen (det finns ju faktiskt mycket värre saker här i världen).





Inga kommentarer: