måndag 6 januari 2014

Hönor på rymmen

Det behövs uppenbarligen lite åtgärder med stängslet runt hönsgården. Ett antal av unghönsen är nämligen mer eller mindre konstant på rymmen.

När jag öppnar för dem på morgonen tar det bara 30 sekunder så är flera stycken utanför inhägnaden.


De flesta kryper ut under nätet på ett par ställen. Lätt fixat med lite campingpinnar. Värre är det med några som faktiskt flyger över, lätt som en plätt. De behöver vingklippas. 

Jag har kollat hur man gör - och att det inte är plågsamt på något sätt. Jag har också provat en gång, fast resultatet uteblev. Tror jag klippte för lite - jag ville inte riskera att skada dem. 

Nu ska snart ungtuppar och äldre hönor slaktas, och då ska jag passa på att vingklippa de två hönor som brukar flyga över. De förstör gräsmattan rätt ordentligt, och så blir det hönsskit lite överallt. Inte så trevligt...


Inga kommentarer: